Novi Rovika (Fani) she/her

Header

Representative Officer
Center for Orangutan Protection

Participant: 2020 Indonesia Grassroots Accelerator

Novi Rovika_pp_550x550

Global

Header

West Sumatera

Header

Indonesia

Novi Rovika (Fani) she/her

Header

Representative Officer
Center for Orangutan Protection

Participant: 2020 Indonesia Grassroots Accelerator

Initiating community campaigns to protect orangutans and tigers in Sumatra.

Novi Fani Rovika is a conservation activist advocating for tigers, orangutans, and their environments in Sumatra. As the Representative Officer of the Center for Orangutan Protection for the Sumatra region, she carries out communication and coordination with stakeholders in Sumatra, to form a network for the conservation of orangutans and other protected wild animals and their habitats in Sumatra. In West Sumatra, Novi initiated the “Local Wisdom Based Conservation” movement, to promote the participation and involvement of Indigenous Peoples and Local Communities in the Sumatra Tiger Protection Campaign.

Today, Novi is also the Padang Orangufriends Coordinator. Orangufriends is a vehicle for designing education and campaigns across communities in West Sumatra. Together with volunteers, Novi runs Conservation and Climate Change classes, which aim to disseminate information and knowledge about wildlife, protection of forest areas, and the relationship between conservation and climate change.

To support the movements that she has built, Novi founded “Sumatra Wild Adventure.” Through this social tourism enterprise, Novi aims to create a collective awareness of environmental issues by bringing communities closer to nature. Novi has also initiated several annual events and campaigns such as the “Wild Animal Activists Forum” to commemorate International Orangutan Day in the West Sumatra region. Since 2017, the forum has been held in several cities across Sumatra. She also formed the “Banana not Bullet” annual campaign to advocate for the end of rifle usage to commit violence against orangutans. Currently, Novi is planning to scale up her initiatives by conducting a study of conservation based on local wisdom to inform her community events.

Memulai kampanye komunitas untuk melindungi orangutan dan harimau di Sumatera.

Novi Fani Rovika adalah aktivis konservasi yang giat melakukan advokasi untuk harimau, orangutan, dan habitat mereka di Sumatera. Sebagai Representative Officer dari Centre for Orangutan Protection (COP) untuk wilayah Sumatera, Novi melakukan komunikasi dan koordinasi dengan pemangku kepentingan di Sumatera untuk membentuk jaringan bagi konservasi orangutan dan satwa liar yang dilindungi lainnya, serta habitat mereka di wilayah Sumatera. Di Sumatera Barat, Novi memulai gerakan “Konservasi Berbasis Kearifan Lokal” untuk mendorong partisipasi dan keterlibatan masyarakat adat dan komunitas lokal dalam Kampanye Perlindungan Harimau Sumatera.

Saat ini, Novi adalah Koordinator Orangufriends Padang. Orangufriends adalah ‘kendaraan’ untuk merancang program edukasi dan kampanye lintas komunitas di Sumatera Barat. Bersama dengan relawan, Novi menjalankan Kelas Konservasi dan Perubahan Iklim yang bertujuan untuk menyebarluaskan informasi dan pengetahuan tentang satwa liar, perlindungan kawasan hutan, dan juga kaitannya dengan perubahan iklim.

Untuk mendukung pergerakan yang dibangun, Novi mendirikan “Sumatra Wild Adventure.” Melalui usaha pariwisata sosial, Novi ingin membangun kesadaran kolektif tentang isu lingkungan dengan membawa masyarakat dekat dengan alam. Novi juga telah menyelenggarakan beberapa kegiatan dan kampanye tahunan, seperti “Forum Aktivis Satwa Liar” untuk merayakan Hari Orangutan Sedunia di Sumatera Barat. Sejak 2017, forum tersebut telah diselenggarakan di beberapa kota di Sumatera. Novi juga membentuk kampanye tahunan “Banana not Bullet” untuk mengadvokasi berakhirnya penggunaan senapan terhadap orangutan. Saat ini, Novi berencana untuk scale up inisiatifnya dengan melaksanakan studi konservasi berdasarkan kearifan lokal untuk memberikan informasi lebih bagi kegiatan komunitasnya.